«

»

Cum să ucizi tradiţia?!

28 Octombrie 2012

Românii sunt mari iubitori şi păstrători de tradiţii. Toamna organizăm sărbătoarea recoltei, iarna tăiem porcul şi coacem cozonaci, primăvara vopsim ouă pentru Paşte şi vara … mergem cu naşul la mare. “E un fenomen antic şi de demult” [sic!], ne asigură flegmatic şeful CFR Călători, Ştefan Roşeanu. Ar fi chiar o dovadă de patriotism să respectăm un frumos obicei care l-a inspirat pe bătrânul Caragiale, pentru ca mai apoi să supravieţuiască şi comunismului, ne dă de înţeles directorul companiei conduse după reţeta clasică a statului.

Mama lor de incompetenţi, de ce să-mi cumpăr bilet?

Controlor bilete călători naş CFR

Naşul

În ţara în care numai fraierii respectă legea, o treime dintre pasagerii trenurilor savurează satisfacţiile rezervate marilor figuri politice ale neamului: fac şi ei un şmen, o şuşanea, o şmecherie. An de an. Scot câteva bancnote mototolite de un leu, le îndeasă între degetele lipicioase ale unui controlor indulgent şi se bucură că au mai tras o ţeapă “statului mafiot”. Că oricum nu merită să dai bani la casa de bilete pentru un drum în vagoanele jegoase şi jerpelite ale CFR-ului. Acestea fiind zise, mândru de şmecheria lui şi scârbit de incompetenţa celor care ar trebui să administreze căile ferate, călătorul blatist mai trage o flegmă lângă coaja de banană proaspăt aruncată pe podea, se şterge pe mâini cu perdeluţa de la geam şi aprinde o ţigară al cărei scrum îl scutură lângă el, pe banchetă, lângă grămăjoara cu coji de seminţe.

Nici naşul cu buzunarele burduşite nu se simte cu musca pe căciulă. E doar un bugetar amărât care a luat câţiva bănuţi pe lângă salariul de mizerie. Alţii fură milioane şi le bagă în poşete, de ce n-ar face şi el de-o “învârteală“? Uită că şi colegul de pe tura cealaltă gândeşte la fel. Şi colegul din oraşul vecin. Şi colegii din judeţul vecin. Şi uite aşa se adună de vreo 150 de milioane de lei noi pierdere anuală pentru CFR. Oare câte salarii de mizerie s-ar putea indexa cu banii ăştia? Dar curăţenii generale prin vagoane, oare câte s-ar putea face?

Tocmai pe noi ne-aţi găsit? Alţii fură mai mult!

şpagă bugetar controlor naş CFRÎntr-o bună zi, însă, cuiva i-a venit năstruşnica idee să pună capăt străvechii cutume. Scuturând praful de pe codul penal şi amintindu-şi ca prin vis că mita e, totuşi, ilegală, poliţia s-a pus pe făcut razii, iar procurorii pe făcut anchete. “Un joc murdar, o nesimţire, un abuz”, a ţipat ca din gură de şarpe liderul sindical Alexandru Lorincz. Căci ce poate fi mai lipsit de bun simţ decât să-i împiedici pe oameni să-şi ducă mai departe cultura naţională prin tradiţii şi obiceiuri? “S-au găsit să înceapă taman cu noi” bombăne şi conductorii prinşi cu “mortul pe ei după au cârjit straşnic un tren încărcat cu chiori” (dicţionarul e aici). Nu-i vorbă, cu toţii vrem o schimbare (în societate, în clasa politică, în mentalitate), dar sunt multe capete de la care să se înceapă, de ce să fie tocmai al nostru? Ce, am omorât pe cineva?

Vom schimba şpaga cu capra

plata cu monede protest

În curând, la CFR

“Se face un joc politic pentru privatizarea CFR Călători”, tună sumbru acelaşi lider sindical. Iar motive de teamă există. Nu se ştie niciodată dacă nu cumva bătrâna noastră societate comercială de căi ferate va ajunge, înainte de meritatul faliment, pe mâinile murdare ale unui străin care va veni cu propriile lui tradiţii şi obiceiuri. Mânat de la spate de păgâna-i cultură naţională îi va pune pe călători să plătească tichete, pe angajaţi să muncească şi pe arzătorii de gaz să stea acasă. Vagoanele vor ajunge să fie mai curate, şinele mai bune şi pierderile din ce în ce mai puţine. Atunci, vom înlocui străbuna tradiţie a peşcheşului cu vechiul obicei al urii faţă de capra străinului. Ne vom lamenta că biletele sunt scumpe şi vom demoniza “profiturile nesimţite” cu care nemernicul de proprietar al companiei ne sfidează în propria noastră ţărişoară, mizând pe faptul că deţine monopolul sau poziţia dominantă în piaţă. Administrarea dezastroasă pe care statul român a practicat-o la CFR va fi uitată, pe Facebook vor fi organizate boicoturi şi proteste de tip “plăteşte cu saci de monede”, iar patrioţii adevăraţi vor propune naţionalizarea CFR. După modelul patentat deja.

1
+1 Vote -1 Vote +1Ando
30 Octombrie 2012 @ 14:00

Mi-a mers la suflet articolul…astea, da “traditii si obiceiuri” la romani. Sau vorba lui Nenea Iancu :
… să se revizuiască, primesc! Dar să nu se schimbe nimica;

2
Vote -1 Vote +1Ionut Stoica
2 Noiembrie 2012 @ 11:03

Da, din pacate, CFR Calatori de acum ar fi mai eficient privatizat. Spre rusinea statului (adica a noastra, a tuturor) care nu-i instare sa-si administreze eficient calea ferata.
Parca citisem undeva ca unul din primii 2 regii ai romaniei (Hohenzollern) a sustinut trecerea cailor ferate din proprietate privata in cea a statului; acum statul, o da inapoi privatilor. Desi privatizarea e un lucru bun in cazul asta mi se pare doar o reconfirmare a slabiciunii statului. In curand se vor privatiza si Armata :) – de fapt, chiar statul e stat privat, apartine unor persoane private, prin rotatie, ca un consiliu de administratie – clasa politica.

Tu ce părere ai?