«

»

Bucefal de România şi presa de calitate

18 Februarie 2012

Faptul că Antena 1 l-a transformat pe fostul prim-ministru Emil Boc într-un adevărat Bucefal de România, calul de bătaie al publicului de după miezul nopţii, a generat, aşa cum era de aşteptat, o vie dezbatere pe tema presei de calitate. Deontologii de duminică au umplut spaţiul public, făcând apologia jurnaliştilor morali, corecţi, cuminţi şi devreme acasă, care niciodată nu s-ar coborî la nivelul nudităţii şi al nulităţii pentru a-şi vinde produsele.

Din păcate, chioşcurile de ziare, paginile oficiale de internet sau ecranele posturilor „de ştiri” îi contrazic amarnic. E greu să mai găseşti un sumar decent în care să nu apară măcar un sfârc de vedetă, măcar o declaraţie „incendiară” a unui scelerat, măcar un schimb de înjurături politicoase între două personaje notorii. Şi asta nu din lipsă de subiecte „serioase” şi nici din incapacitatea ziariştilor de a le aborda. Ci pentru că, într-adevăr, asta cere publicul. Iar jurnalismul fără public, deci fără vânzare, se cheamă voluntariat.

Cine? Eu? Niciodată!

public presă mass media

Ce conexiuni ideatice profunde!

Cu fruntea luminată de becul unei camere video, orice român se va jura cu mâna pe inimă că pe el nu-l interesează scandalurile, că deschide televizorul doar pentru prognoza meteo (unde se uită doar la hartă, nu la picioarele prezentatoarei) şi că nu caută trupuri goale decât în albumele de artă. Dar seara, când ajung acasă după o zi de muncă sau de proteste, câţi se delectează cu programele România Cultural? Câţi răsfoiesc Dilema Veche, ascultă o piesă de teatru radiofonic sau deschid un roman interesant?

Presa quality” autohtonă e la fel de anemică precum mâţele sinistraţilor din Glodeanu-Siliştea pentru că nici „publicul quality” nu e prea numeros. Oamenii nu vor să audă analiza ultimelor decizii ale Băncii Mondiale, nu dau doi bani pe evoluţia indicilor bursieri şi nu sunt în stare să comenteze o conjunctură politică fără să strige „jos hoţii”. Telespectatorii şi cititorii vor imagini şocante, certuri în direct, pahare de apă în cap, porecle jignitoare şi situaţii compromiţătoare. Îi vor pe Romeo Fantastik, Perversul de la Târgu Ocna, Guţă şi Salam. Li se par cel puţin interesante Sânziana Buruiană, Pamela de România, Daniela Crudu şi Oana Zăvoranu. Google confirmă aceste alegeri.

Jocul ipocrit

jurnalul naţional quality sau tabloid?

Interes public?

Problema n-ar fi că mass-media respectă principiul „clientul nostru, stăpânul nostru”, ci ipocrizia de a susţine contrariul. După ce au încălcat până şi limita de bun simţ a tabloidelor, difuzând în buclă pseudo-pornografia care l-a avut ca erou fără voie pe fostul premier Emil Boc, angajaţii trustului Intact nu se lasă şi, de o săptămână încoace, încearcă să ne convingă de legitimitatea demersului lor. Aşa cum, de-a lungul timpului, şi alţii s-au străduit să ne explice că alăturarea în acelaşi studio a lui Vadim Tudor şi Gigi Becali reprezintă o dezbatere pe teme sociologice sau că filmarea îndeaproape a vreunui copârşeu de vedetă satisface, dezinteresat, interesul public.

De fapt, breasla ziariştilor întreţine voit confuzia între noţiunea „interes public” şi foamea românilor pentru anumite subiecte (curiozitatea publicului).

Oamenii nu vor sancţiona prin boicot firmele care finanţează, prin publicitate, emisiunile cu şi despre buci, craci ori sfârcuri. Pentru că telespectatorii chiar asta vor să vadă, iar indignarea lor e strict declarativă. Singura frână în calea invaziei de mizerie mediatică poate fi Consiliul Naţional al Audiovizualului. Din păcate însă, membrii CNA sunt numiţi politic, pierzându-şi astfel atât independenţa, cât şi o bună parte din credibilitate.

Câtă vreme presa nu va avea curajul să recunoască deschis că vrea doar audienţă, şi pentru asta e gata să dea jos chiloţii oricui, chiar şi pe cei personali, iar consumatorii nu vor avea tăria să admită, măcar faţă de sine, că subcultura e mai interesantă, ne vom juca ipocrit de-a publicul elevat şi mass-media de calitate.

1
Vote -1 Vote +1Probiu
18 Februarie 2012 @ 20:36

Stai linistit ca acelasi lucru se intampla si in blogosfera

2
Vote -1 Vote +1ionut
18 Februarie 2012 @ 22:10

exista un public quality. chiar si pentru televiziuni. doar ca, pentru a fi captat, e nevoie de ceva mai mult timp. investitorii media nu au rabdare. eu chiar cred ca o televiziune din care scoatem actualul tip de informatie “social” cu crime, violuri, etc si il inlocuim cu un social de tip Michael Moore poate sa prinda.
ma rog, explicatiile mizeriei sunt mai multe, insa cea mai importanta dintre ele ar fi ca in romania patronii de mass-media nu vor sa creeze solidaritate sociala, ci sa rastoarne guverne si presedinti. de aici pleaca totul.

3
Vote -1 Vote +1Acru
18 Februarie 2012 @ 22:37

Probiu, normal, “blogosfera” are, în linii mari, acelaşi public.

Ionuţ, culmea e că exact cu un activism jurnalistic de tip Michael Moore se răstoarnă guverne, nu cu buci şi repetarea obsesivă a clişeelor crizate.
N-am înţeles, publicul quality românesc există deja sau ar putea fi creat dacă patronii din presă ar avea alte interese?

4
Vote -1 Vote +1ionut
18 Februarie 2012 @ 23:38

da, exista. doar ca e un grup social amorf. si nu se poate cristaliza dintr-un motiv simplu: nu exista (inca) televiziunea/siteul care sa-l capteze si, implicit, sa-i dea o forma. el exista la nivel de asteptari si aspiratii mai mult sau mai putin reprimate. e exact ca acel segment de populatie cu drept de vot care ar vota o noua clasa politica doar ca, neexistand aceasta clasa politica, nu poate fi descris exact acel segment.

5
+2 Vote -1 Vote +1Acru
18 Februarie 2012 @ 23:49

Deci suntem într-un cerc vicios:
a) Câtă vreme elementul coagulant nu există, n-avem un public “de calitate” delimitat.
b) Televiziunea/ziarul/site-ul care să dea coeziune grupului social nu există pentru că n-are cum să se autofinanţeze.

6
Vote -1 Vote +1ionut
19 Februarie 2012 @ 0:14

n-as putea da un raspuns la intrebarea legat de profitabilitatea unei astfel de televiziuni, pentru ca nu ma pricep. (in general, in romania nu prea stim cum arata mass-media ca afaceri profitabile pentru ca patronii lor nu asta isi propun). nu stiu ce aduce profit unei televiziuni.
eu pot doar sa raspund ca daca o astfel de televiziune s-ar infiinta, in mod cert ar avea audienta buna. dar, chiar asa…daca tot sunt asa de convins ca o televiziune kosher ar avea audienta nu vad de ce as fi mai putin convins ca ar scoate si bani :)

7
Vote -1 Vote +1Acru
20 Februarie 2012 @ 7:48

20 de mii de afişări în 14 ore de la publicare pentru această ştire cu impact planetar. Şi noi vorbim aici despre public de calitate… :mad:

8
Vote -1 Vote +1coolnewz/Ratatouille
20 Februarie 2012 @ 10:25

stai asa ca aici e alta treaba. sa te uiti la sfircul uneia care datorita lor este vedeta, datorita sfircurilor – asta este o chestie de gust. Boc, prin filmul ala, a fost violata, ma rog, intimitatea lui – si asta mi se pare abject. Ca te uiti la SINZI si la Crudu … asta ma rog … nu poti sa ai tot poporul consumator de Dilema Veche.

Tu ce părere ai?