«

»

Facebook – graficul promis

10 August 2012

Avem cadrul perfect pentru o bulă speculativă: optimism generalizat, ignorarea aspectelor fundamentale ale afacerii, supraevaluare simbolică şi convingerea că “de data asta istoria nu se va repeta.” – ACRU.ro, 24.04.2012

Fix asta scriam în 24 aprilie, în comentariul nr. 4 al articolului “Facebook – începe deja spargerea bulei?”. O lună mai târziu, în 21 mai 2012, reveneam asupra subiectului valorii de piaţă a reţelei de socializare, comentând ironic titlurile panicarde care anunţau corectarea preţului unei acţiuni până la nivelul de 34 USD, în materialul “Facebook – prăbuşirea anunţată“. Tot atunci făceam o promisiune cititorilor fideli:

“Ar fi ridicol un grafic cu doar două zile de tranzacţionare, aşa că vom mai avea răbdare. Aşteptăm ca FB să se tranzacţioneze în jurul valorii de 20 de USD (preţul de azi este 34,03) şi publicăm atunci graficul făgăduit.” – ACRU.ro, 21.05.2012

Am promis, executăm

Jucăria lui Mark Zuckerberg nu ne-a pus deloc răbdarea la încercare, aşa că astăzi publicăm graficul, exact cum am anticipat şi promis. Debutul lunii august a coincis cu momentul când cotaţia FB a atins valori mai apropiate de realitatea fundamentală a companiei.

grafic actiune FB

Grafic evoluţie acţiuni Facebook. Rămâne cum am stabilit.

Aproape 43% din capitalizare (valoare de piaţă) a pierdut FB din momentul în care am afirmat că preţul “corect” se situează în jurul nivelului de 20 de dolari. Piaţa ne-a confirmat ipoteza, spre deliciul speculatorilor care au pariat bani pe deprecierea titlurilor FB, care au obţinut randamente de peste 500%, conform Ziarului Financiar.

Preţul e cuminte

balon Facebook Mai rapid sau mai lent, în sus sau în jos, costul oricărei acţiuni tinde să egaleze valoarea intrinsecă. Se întâmplă întotdeauna, indiferent cât de agresive sunt strategiile de marketing sau cât de volatil e contextul economic global. Nu-i nicio conspiraţie masonică şi nici vreo manipulare absconsă în evoluţia bursieră a platformei de socializare, ulterioară listării. Preţul s-a dus – cuminte – acolo unde îi era locul de la început: în preajma cotei 20.

Argumentele pentru care devalorizarea reţelei de socializare era normală sunt prezentate, pe larg, în articolele la care ne-am referit mai sus. Adăugăm doar că, deşi notorie, Facebook nu a fost şi nu va fi niciodată o afacere indispensabilă clienţilor şi utilizatorilor. Înainte de a investi într-o companie, întrebaţi-vă ce s-a întâmpla dacă “produsul” acelei afaceri ar dispărea a doua zi. Dacă răspunsul e “ar plânge o săptămână piţipoancele worldwide, pentru că n-ar mai avea unde să-şi pună pozele cu buze ţuguiate”, cumpăraţi SNP Petrom (ori Chevron). Sau Vrancart (ori Kimberly Clark). Măcar aveţi certitudinea unei cereri constante.

1
Vote -1 Vote +1dojo
11 August 2012 @ 16:56

Ouch, chiar ca merge in jos destul de ciudat. E remarcabil ce s-a realizat pana acum cu FB, dar, asa cum spui, pana la urma nu plange lumea dupa ei, asa cum nu a plans dupa myspace. Pe partea de advertising au inca MARI probleme, sunt deja cunoscuti ca in general campaniile PPC sunt inutile la ei (chiar am o campanie cu un buget mic si are 30-40 de impressions/luna, zero click-uri. Imi convine ca nu platesc nimic, dar pana si adwords mi-ar servi bannerele de zeci de ori mai bine.

2
Vote -1 Vote +1Acru
11 August 2012 @ 19:48

Nu-i ciudat, au pornit prea de sus, deci e normal să scadă. Supra-evaluarea iniţială s-a bazat pe notorietate. Au fluturat obsesiv numărul uriaş de ultilizatori, asimilându-i clienţilor permanenţi. Or, nu e deloc aşa. Şi noi am avut zeci de mii de unici în primele 9 luni de la lansare, dar veniturile au fost zero. Deci, nu suntem rentabili. Degeaba ai n-şpe mii ori milioane de vizitatori dacă nu încasezi corespunzător de pe urma lor.

Comercial vorbind, valoarea Facebook constă doar în datele personale pe care le colectează. Şi aici ar putea pierde supremaţia dacă HP îşi va concretiza ideea bursei datelor personale.

3
Vote -1 Vote +1coolnewz/Ratatouille
13 August 2012 @ 13:36

sincer m-am gîndit că e supraevaluată treaba inițial, dar pe așa o prăbușire nu aș fi pariat!

Tu ce părere ai?