«

»

Facebook – începe deja spargerea bulei?

24 Aprilie 2012

facebook pret bursaFacebook a făcut publice rezultatele financiare înregistrate în primul trimestru al anului 2012. Compania a obţinut un profit net de 205 milioane USD, în scădere cu 12% comparativ cu perioada similară a anului trecut, în ciuda majorării cifrei de afaceri. Facebook Inc. a raportat venituri de 1,06 miliarde de dolari, mai mari cu 45%. Cheltuielile însă s-au dublat, atingând pragul de 677 milioane $. Costul unei acţiuni e evaluat la 30,89 de dolari americani.

Rezultatele sunt considerate surprinzător de slabe, mai ales că vin exact înainte de oferta publică iniţială (IPO) prin care Facebook vrea să strângă cel puţin 5 miliarde de dolari de la investitori privaţi.

Reţeaua a depăşit pragul de 900 de milioane de utilizatori activi, fapt reflectat în amplificarea costurilor şi creşterea numărului de angajaţi cu 1100 de persoane.

Declinul e inevitabil şi va fi rapid

trafic reţea netlog

Evoluţie firească

E prima oară în ultimii doi ani când Facebook înregistrează o scădere a profitului trimestrial, nefiind exclus ca tendinţa să continue. Popularitatea platformei de socializare, rapiditatea expansiunii şi agresivitatea promovării amintesc de celebra bulă speculativă dot.com din anii 1995-2000.

Ca model de afacere, compania fondată de Mark Zuckerberg e dependentă de modă. Valoarea constă doar în alegerile de moment ale oamenilor. Facebook nu produce nimic, nici măcar conţinut propriu. Nu foloseşte o tehnologie unică. Facilitează doar interacţiunile între utilizatori şi stochează date produse de aceştia. Asta face şi Qzone în China, asta încearcă şi Google+, fix acelaşi lucru oferă şi Badoo ori Netlog.

Atunci când va atinge numărul critic de membri, efectul de saturaţie se va manifesta printr-o migraţie masivă spre următoarele zone “trendy”. S-a întâmplat cu platformele de chat (vă amintiţi, desigur, mIRC-ul, dar şi urmaşul Yahoo! Messenger), cu HI5 şi Netlog. Se va întâmpla şi cu Facebook. Singura întrebare este când va începe prăbuşirea Facebook?

1
+1 Vote -1 Vote +1Oliver
24 Aprilie 2012 @ 11:22

Eu sunt de parere ca atata timp cat FB vine cu lucruri noi (vezi butonul de like oriunde) dar pastreaza si o doza de conservatorism (cum nu s-a intamplat in cazul timelineului) panta nu va fi asa abrupta. Timpul este limitat iar oamenii sunt “creatures of habit”.Odata ce adopta un lucru raman cu el daca nevoia de schimbare este mica.

Am lasat in urma hi5-ul pentru ca era plin de reclame stupide si era total neprofesional. Facebook-ul este insa la un nivel unde este din ce in ce mai greu sa vii cu ceva nou.

2
+2 Vote -1 Vote +1Acru
24 Aprilie 2012 @ 11:47

@Oliver, cu Timeline-ul au stârnit reacţii de acest gen de la proprii utilizatori. Dar astea sunt detalii de moment.

Important e că mărirea bazei de utilizatori se traduce printr-un necesar de investiţii uriaş. De unde o să scoată banii dacă nu din încărcarea cu reclame? (exact ce observi tu ca slăbiciune a hi5).

Apoi, absolut toate reţelele de acest tip au evoluat după tiparul HI5 şi Neogen (vezi grafic). E natural să fie aşa, sunt modele identice de afacere, diferă doar infrastructura tehnologică.

Vedem după listarea la bursă. Părerea mea e că în maxim doi ani Facebook îşi va înjumătăţi valoarea de piaţă estimată astăzi. Alţii sunt şi mai pesimişti, bazându-se pe analiză.

3
Vote -1 Vote +1Probiu
24 Aprilie 2012 @ 12:37

Nu cred ca voi vedea acelasi film ca la Hi5, pare mult mai puternic si mai bine pus la punct FB, e mult mai profi tot ce fac astia de la FB

4
+4 Vote -1 Vote +1Acru
24 Aprilie 2012 @ 12:52

@all, avem cadrul perfect pentru o bulă speculativă: optimism generalizat, ignorarea aspectelor fundamentale ale afacerii, supraevaluare simbolică şi convingerea că “de data asta istoria nu se va repeta”.

Promitem să revenim cu un grafic de îndată ce porneşte pe tobogan. Deocamdată cifrele vehiculate au scăzut de la 100 de dolari/acţiune în martie la doar 30,89$ azi. Balonul va mai primi ceva heliu în săptămâna premergătoare listării la bursă.

5
Vote -1 Vote +1Oliver
24 Aprilie 2012 @ 13:09

@Acru Referitor la timeline, asta am zis si eu, “cum NU s-a intamplat in cazul timelineului”

Banii se pot scoate doar din reclama sau credite FB, introducerea unui serviciu premium ar scadea drastic numarul de utilizatori. Personal, atata timp cat reclamele sunt ne-intruzive nu ma deranjeaza. Hi5 era bogat in reclame, chestii sclipicioase si erori.

Un pic offtopic:

O directie pe care o vad este cea a obtinerii de profit din jocurilor online prin FB Credits. Cum noul Flash Player ofera acces direct la GPU permitand dezvoltarea jocurilor 3D, producatorii mari de jocuri vor lansa jocuri pentru online si mult mai multi bani vor fi pusi in joc.
Daca FB speculeaza bine momentul isi poate rotunji veniturile atat prin reclama cat si prin FB Credits pentru jocurile lansate pe platforma lor.(vezi Angry Birds, Sims,etc pe FB).

Si mai offtopic:
Un lucru e sigur, in viitorul apropiat jocurile nu vor mai sta pe PC-ul utilizatorului si vor fi mai greu de spart. http://www.onlive.com/

6
Vote -1 Vote +1Acru
24 Aprilie 2012 @ 13:33

@Oliver(1), scuze, mi s-a părut că evaluai apreciativ mişcarea cu impunerea Timeline-ului.

Offtopic(5): aşa e. În viitorul apropiat mai nimic nu va mai “sta” pe clasicul P.C. Asta înseamnă însă şi cheltuieli mai mari pentru securizarea datelor. Iar Facebook, spre deosebire de competitori, chiar are ce păzi.

7
Vote -1 Vote +1Ioana
25 Aprilie 2012 @ 19:46

Toate ca toate, dar utilizatorii Facebook insumati, ar forma o a treia tara la nivel global, din punct de vedere demografic, iar asta e ceva masiv, care o sa cada destul de greu (dar si cu mult ecou, intr-adevar).

+ 1 pentru “creatures of habit” zis de Oliver – putem sa le dam utilizatorilor orice alt inlocuitor al FB cu mult mai bun, nu va substitui prea usor isteria creata de acesta.

Tu ce părere ai?