«

»

Plăteşti să citeşti

28 Septembrie 2012

Începând de miercuri, 26 septembrie, cel mai citit blog din România e pe bani. La şapte ani după lansare, Vali Petcu îndrăzneşte să condiţioneze accesul cititorilor la anumite articole apărute pe zoso.ro de plata unui abonament lunar în valoare de 3 Euro.

Vestea proastă şi adevărul cifrelor

Vali Petcu Zoso În spatele curajului de a introduce un sistem atipic spaţiului virtual românesc stau următoarele cifre: peste 15.250 de articole publicate, mai mult de 50.000 de rezultate indexate de motoarele de căutare, 18.500 imagini, Page Rank (importanţa relativă în algoritmii Google) 5 din 10, peste 4000 de site-uri cu legături către domeniul www.zoso.ro, un trafic de 9.000 de vizitatori unici pe zi, care generează 40.000 de vizualizări.

Şi veştile proaste nu se opresc aici. În 2009, Vali Petcu a obţinut un interviu de jumătate de oră cu preşedintele (în funcţie) Traian Băsescu, iar Zoso.ro e între primele 130 de site-uri din România, în privinţa numărului de utilizatori. Mai rău, a ajuns să fie înjurat până şi într-o carte apărută la Editura Polirom. Practic, ideea de blog românesc se confundă cu personajul Zoso: controversat, notoriu, tăios,  ferm, informat, conflictual şi – uneori – extrem de incomod.

De ce sunt datele de mai sus “veşti proaste”? Pentru că transmit un mesaj fără echivoc: nici măcar un proiect de anvergura şi faima Zoso Blog, care a confirmat de-a lungul timpului, nu se poate autofinanţa prin metodele consacrate. Adică nu poate trăi decent doar din reclamă şi afiliere. Un producător independent de conţinut online nu va rezista financiar nici măcar dacă munceşte de luni până duminică, timp de şapte ani şi patru luni, publicând câte ceva în fiecare dintre cele 2691 de zile scurse din momentul lansării şi, în plus, investind în găzduire web, optimizare, promovare, securizare, grafică, întreţinere, reparaţie.

Nici dacă ajungi atât de cunoscut încât Preşedintele să-ţi acorde un interviu, iar 9000 de oameni să revină în mod obişnuit pentru a-ţi citi articolele, nu poţi spera că piaţa îţi oferă oportunitatea de a te finanţa, fără a-ţi impune compromisuri majore. Degeaba eşti o marcă şi lider de opinie în mediul virtual, calitatea de “influenţator” n-are un corespondent semnificativ în bugetul personal. Consecvenţa de a scrie (atât de prost sau de bine încât aproape 10.000 de oameni să te citească zilnic) se dovedeşte, pragmatic vorbind, inutilă.

Desigur, există gratificaţii sociale simbolice. Dar ele nu plătesc facturi şi arareori ţin de foame.

Cine va rezista?

presa politicieni românia

Finanţare media

Asta nu înseamnă că toate blogurile scrise în limba română vor dispărea sau că vor adopta obligativitatea plăţii pentru conţinut. După cum, în media tradiţională, nici Jurnalul Naţional n-a tras oblonul, deşi produce pierderi anuale de 17 milioane lei, având deja datorii de 53 milioane, în creştere (sursă date). După cum nici televiziunile de ştiri nu s-au închis, deşi anul trecut niciuna n-a fost profitabilă. Ba mai mult, Realitatea falimentară a făcut un pui nou-nouţ, România TV. Toate aceste dezastre financiare vor continua să trăiască, sfidând logica economică şi, într-o oarecare măsură, inteligenţa consumatorilor. Fireşte, doar acolo unde ea există.

Net-ul e gratis, frate!

munca gratis freelanceDeşi 3 Euro e costul unui pachet de ţigări, ar fi de mirare ca măcar 200 dintre cei 9000 de clienţi zilnici ai muncii depuse de Vali Petcu să-şi plătească (în fiecare lună) abonamentul. Pentru că principiul “Sunt abonat la Net, conţinutul e gratis. Ajunge că plătesc curentul!” e adânc înrădăcinat în mentalul colectiv.

Gândind româneşte, chiar e interesant cât timp va trece până când vreun “antreprenor” local se va apuca să vândă cu 1,5 Euro articolele copiate de pe www.zoso.ro. Sau va lansa site-ul ZosoForFree pentru a-şi recupera prin AdSense banii “investiţi” în abonament. Iar dacă asta nu se va întâmpla, rămâne probabil ca acelaşi cont de abonat să fie folosit de mai multe persoane. Ai noştri sunt haiduci solidari şi inventivi când e vorba să fraudeze un sistem de plată, chiar când costul e derizoriu.

Mecanismul prin care cititorul recompensează direct strădania unui producător de conţinut online pare utopic. Însă, dacă experimentul va funcţiona, blogger-ul braşovean ar putea deveni un pionier al civilizării spaţiului virtual. Atunci când consumatorul remunerează nemijlocit editorul, traficul sau audienţa nu mai sunt obiectivul suprem, calitatea şi originalitatea devenind esenţiale. Altfel spus, n-ar mai fi nevoie de chiloţi şi ţâţe pentru a menţine un produs media pe linia de plutire.

500 de Euro pe lună

(actualizare 27 octombrie)

În prima lună de la introducerea sistemului de plată, Vali Petcu a strâns 200 de abonaţi şi a câştigat 500 de Euro net, o sumă relativ adecvată volumului de muncă necesar producerii conţinutului şi menţinerii unui site precum zoso.ro. Articolele parolate n-au fost deocamdată clonate. Sau n-am ştiut noi unde să le căutăm.

1
+4 Vote -1 Vote +1dojo
28 Septembrie 2012 @ 15:36

De acord, este trist. S-a depus o carca de munca in situl ala, are un trafic la care noi visam inca si totusi iata ca piata de advertising este deja intr-un asemenea declin. Pe international, un om ca Vali facea o carca de bani :(

2
+2 Vote -1 Vote +1D-Petre
29 Septembrie 2012 @ 10:20

Realista analiza ta.
Din pacate multi vad doar cancanul si superficialul din articolele lui Zoso dar chiar daca sistemul cu abonati nu va functiona Vali ramane un deschizator de drumuri in blogosfera romaneasca.

3
+3 Vote -1 Vote +1Acru
29 Septembrie 2012 @ 15:55

@dojo(1), cifrele spun o poveste tristă şi răspund concret la întrebarea “merită să munceşti zilnic, timp de şapte ani jumătate, la un site destinat publicului românesc?”. Nu de alta, dar mai sunt temerari care vor să încerce, pe cont propriu.

Făcusem şi un calcul din care rezulta cam câte ore din viaţă a stat Vali la calculator numai pentru zoso.ro. N-am mai pus rezultatul, e dezarmant.

@D-Petre(2), dacă Vali ar avea 150 de abonaţi spălaţi în mod constant, i-ar mai trebui pr0n, NSFW, gagica zilei sau cancan? N-ar avea nevoie.
Asta e miza. Dacă-i reuşeşte, impune un standard de calitate, iar modelul de finanţare ar putea fi urmat de alţi producători de conţinut.
Demersul are şi un rol educativ pentru utilizatori.

Totuşi, principala problemă e limitarea fraudării. Chiar suntem curioşi cum va reuşi stăvilirea haiduciilor neaoşe.

4
+2 Vote -1 Vote +1Ando
4 Octombrie 2012 @ 10:52

Am citit de cateva ori articolul – e foarte buna sinteza – si, sincer, desi urmaresc si eu blogul lui zoso, nu am nimic de adaugat pentru ca multe elemente ma depasesc.

Dar, trebuie urmarit fenomenul pentru ca poate deschide un nou trend…

Tu ce părere ai?