Dacă Liviu Voinea ar fi fost Ministrul Bugetului în Bulgaria, vecinii de la sud ar fi scumpit benzina şi motorina cu 19 eurocenţi pe litru, de teamă ca nu cumva să aibă soarta crudă a … Japoniei. Dacă – Doamne fereşte – Liviu Voinea s-ar fi ocupat cu bugetul Letonei, balticii ar trebuit să taxeze combustibilii cu peste jumătate de Euro pe litru în plus, de la 1 aprilie 2014. Acciză suplimentară, menită să combată “riscul” deflaţiei(*).
Guvernul vrea devalorizarea banilor
E aberant? Nu şi pentru Liviu Voinea, ministrul de-legat pentru Buget. Gânditorul macroeconomic al guvernului Ponta a zămislit următoarea declaraţie halucinantă:
“Creşterea accizei la carburanţi a fost o măsură pentru evitarea deflaţiei. Din deflaţie nu se iese, Japoniei i-a luat 20 de ani să iasă din deflaţie. Inflaţia duce la creştere economică, deflaţia la şomaj şi recesiune” – Liviu Voinea (sursa)
Aşadar, USL majorează taxele pentru a elimina riscul de recesiune datorat deflaţiei şi admite că produce premeditat inflaţie, pentru că altfel nu ştie/nu poate să obţină creştere economică pe hârtie!
La cele mai mari scumpiri, noi ne temem de ieftiniri!
Lăsând deoparte faptul că deflaţia nu produce recesiune, ci invers, haideţi să intrăm în logica strâmbă a ministrului Liviu Voinea. Dacă noi, ţara cu cea mai mare inflaţie anuală din Uniunea Europeană (România – rată oficială a inflaţiei 3,7%) suprataxăm combustibilii cu 7 eurocenţi de teama deflaţiei (fenomenul contrar inflaţiei), cu cât ar trebui să crească accizele Bulgaria, care are doar 1% inflaţie? Dar Letonia, unde creşterea anuală a preţurilor a fost de doar 0,3%?! Practic, dacă admitem că deflaţia e un pericol în Europa, România e cea mai ferită, graţie din cauza efectului Ponta, măsurat oficial de Eurostat luna trecută:
Cum obţinem creştere PIB în statistici
Deşi şocantă prin francheţe, declaraţia oficialului însărcinat cu bugetul României nu e o scăpare. Anii în care a acordat consultanţă PDL-ului şi experienţa dobândită în sutele de emisiuni televizate în care critica savant chiar guvernarea PD-L, îl fac pe Liviu Voinea imun la presiunile jurnaliştilor. Ministrul e atât de narcisist în propria-i retorică încât, cu siguranţă, n-a greşit. Pur şi simplu aşa gândeşte coaliţia de guvernare: creşterea economică nu poate fi decât inflaţionistă, iar inflaţia necesară sporirii nominale a Produsului Intern Brut (PIB) se obţine în două moduri:
- prin devalorizarea deliberată a leului (ceea ce guvernul Ponta a făcut în 2012);
- prin majorarea taxelor şi impozitelor (ceea ce guvernul Ponta a făcut în 2013 şi continuă în 2014).
Atât. Astea sunt soluţiile economice, ăsta e singurul model de guvernare pe care socialiştii îl pot pune în practică: creşterea taxelor pentru subvenţionarea aparatului bugetar, susţinerea asistaţilor social şi îndestularea clientelei politice. Asta e tot ce ştie, ce-a făcut şi ce va face Guvernul 7 cenţi.
(*) Deflaţie = scăderea prelungită şi generalizată a preţurilor. A nu se confunda cu dezinflaţia, care reprezintă scăderea progresivă a ratei inflaţiei.
Si asta cu benzina o sa mearga pana la un punct.
Nici un “navetist” nu va continua sa-si foloseasca masina zilnic, ca la sfarsitul lunii sa observe ca plateste jumatate din salariu pe benzina. Si cu masinile abandonate pe carosabil o sa aiba de suferit si statul, si bancile, toti.
Doar n-ai sa platesti taxe, asigurari si rovigneta pentru un morman de fiare nefolosit.
Va urma o imbulzeala ecologica fortata de imprejurari. Scutere, biciclete, transport in comun, s.a..m.d.
@Ştefan, să nu le dăm idei, că mâine-poimâine se trezeşte vreun cărturar guvernamental să declare că taxele suplimentare salvează cacadârul de prundiş, iar accizele majorate fac piciorul harnic şi frumos!