Iată cum arată anul 2011 în viziunea Google, care alcătuieşte Zeitgeist (spiritul vremurilor), un raport care pune cap la cap miliardele de căutări ale utilizatorilor de Internet. Zeitgeist 2011 evaluează obiceiurile şi tendinţele de căutare globale sau regionale.
România: piţipoance, manelişti şi vedetele altora
Dacă analizăm sumar obiceiurile de căutare ale utilizatorilor de Internet localizaţi în România, observăm că interesul pentru politicieni e nul, în top 10 nume căutate regăsind doi manelişti (Guţă şi Salam), două piţipoance (Oana Zăvoranu şi balena Daniela Crudu), două cântăreţe (Inna şi Andra) şi patru vedete internaţionale (Amy Winehouse, Selena Gomez, Rihanna şi Justin Bieber).
Global: modă, muzică, brioşe, dezastre şi câini
Vedeta Internetului Rebecca Black a fost termenul cu cea mai mare creştere a numărului de căutări la nivel global, fanii căutând informaţii despre cântăreaţa melodiei „vineri” . Nu a fost singura interpretă care a captivat atenţia mondială anul acesta: Adele a ajuns în topurile termenilor cu cea mai rapidă creştere în peste 15 ţări, răspândite pe cinci continente, asta pe lângă faptul că şi-a revendicat un loc pe lista globală a Google. Starul de reality-show Ryan Dunn, inculpatul Casey Anthony şi geniul tehnologiei Steve Jobs au ajuns şi ei în top.
Când te uiţi la date, constaţi că moda şi obiceiurile culturale au pus stăpânire pe glob, oamenii căutând de la brioşe (care au fost cel mai interesant aliment în peste douăsprezece ţări) la dieta Dunkan şi la nunţile celebrităţilor. Însă, Google nu a fost folosit doar pentru ca oamenii să fie la curent cu ce mai fac surorile Middleton sau Kardashian. De la celebrităţile locale ale Finlandei până la locuitorii din Singapore care căutau ştiri despre revoluţiile din Egipt şi Libia, aflate de cealaltă parte a globului, utilizatorii au apelat la Google pentru ca să afle mai multe despre evenimentele ce aveau loc pe scena mondială. Nu doar momentele provocate de oameni au ocupat primele locuri în topurile acestui an, ci şi dezastrele naturale care au zguduit lumea la propriu, de la uraganul Irene din Statele Unite şi până la cutremurele din Christchurch şi Japonia.
Termenii legaţi de cutremurul japonez au apărut pe listele a mai bine de jumătate dintre ţările aflate în Zeitgeist 2011, inclusiv Japonia, unde 地震 (cutremur) a ocupat primul loc în topul naţional al termenilor cu cea mai mare creştere a numărului de căutări, şi pe lista globală, unde 東京 電力 (TEPCO, proprietarii centralei nucleare Fukushima Daiichi) a devenit primul termen non-latin care a intrat vreodată în topul sintagmelor cu cea mai mare creştere a numărului de căutări. Pe lângă informaţiile despre cele întâmplate, s-au căutat şi soluţii constructive: în Statele Unite, primele trei căutări legate de acţiuni caritabile se refereau la ajutarea Japoniei.
Un amănunt amuzant: pisicile rămân în urma câinilor pe lista celor mai populare animale de companie.