«

»

Idei puţine şi fixe, venite simultan

5 Februarie 2012

Pericol iarnă obsesie presă

Vine codul sau rămânem la caras?

Tot la câteva zile, presa românească mai capătă câte o proaspătă obsesie. Dacă au ieşit nişte oameni în stradă, trei zile şi trei nopţi nu se discută decât despre protestatari, lozincile, revendicările, scandările, feţele şi scufiile lor. Când dă prima zăpadă, jurnaliştii lasă baltă manifestaţiile, îndreptându-şi atenţia către previziunile meteorologilor, nămeţii de pe şosele, frigul din apartamente sau şpăgile firmelor care se ocupă (sau nu) cu deszăpezirea. În clipa în care o da colţul ierbii, toţi or să-şi amintească brusc de falimentul iminent al Greciei (de peste un an de zile tot iminent e) şi de colapsul economic care pândeşte, hâd, la orice pas. Aceeaşi şansă de a ocupa primele zece locuri în jurnalele oricărei televiziuni o au şi declaraţiile politice mai cu moţ, sinuciderile, divorţurile, partajele şi accidentele vedetelor.

Moda emisiunilor informative trase la indigo nu se limitează la alcătuirea desfăşurătoarelor, ci merge până la frazele din care sunt alcătuite ştirile. A avut cineva curiozitatea să numere de câte ori se pomeneşte în ultima vreme sintagma „ceai cald” într-un singură zi? Dacă da, probabil că a ajuns cu socoteala pe la cincizeci, apoi s-a lăsat păgubaş. Se pare că, în viziunea reporterilor, în ţara asta nu se mai încălzeşte nimeni cu o supă fierbinte, o cafea aburind, o ciocolată caldă, un vin fiert sau chiar o votcă. Toată lumea bea doar ceai.

Sfatul specialistului

presa clişee mediaAceeaşi lipsă de imaginaţie o regăsim şi când vine vorba de aşa-zisele recomandări ale specialiştilor. Iarnă de iarnă suntem povăţuiţi ca, în caz de ger, să stăm acasă la căldură. Iar în caz de răceală să ne suflăm nasul într-o batistă curată (fără glumă, un post de ştiri chiar s-a simţit dator să ne reamintească asta). Şoferii “află” că au nevoie de o lopată şi o racletă ca să-şi scoată maşina din parcare, iar cardiacii sunt informaţi că viscolul nu le face chiar bine.

La vară or să ni se prezinte din nou avantajele dietei bogate în fructe şi legume sau ale celor doi litri de apă care trebuie să hidrateze organismul. În acelaşi timp, vom fi ameninţaţi încă o dată cu riscurile plimbării pe stradă la orele amiezii, cu pericolele consumului de alcool pe caniculă şi cu problemele pe care ni le pot cauza hainele din materiale sintetice.

Urmărind repertoriul de clişee al presei româneşti, ajungem la concluzia că degeaba se străduiesc unii să-l convingă pe Google că românii sunt deştepţi. Ori mass media românească e de o cu totul altă părere, aşa că îşi adaptează programele pe gustul şi priceperea unui public ţintă format din oameni care au rămas repetenţi la grupa mică, ori presa însăşi constituie excepţia de la sloganul campaniei cu deşteptăciunea naţională, prezentând serioase deficienţe la capitolul inteligenţă creativă.

Tu ce părere ai?